Trendanalyse zet koers uit voor nieuwe organisatie
MRA-netwerk DIM zet de komende jaren in op digitalisering en innovatie. Maar innovatie ontstaat niet zomaar. Zoiets vereist inzicht in wat er in de samenleving en binnen de sector speelt. Met behulp van een periodieke trendanalyse en bijbehorend trendrapport wil het platform dat inzicht krijgen. Welke trends zijn interessant, kansrijk en toepasbaar voor de regio? Zij bepalen voortaan de koers en de input voor onze activiteiten.
Het MRA-netwerk DIM wil ook na haar doorstart een wendbare en toekomstgerichte organisatie zijn. Daarom is het belangrijk om voortdurend zicht te kunnen houden op relevante ontwikkelingen in het mobiliteitsveld. Dat doen we vanuit het Basisteam door samen te werken met relevante communities en daar nieuwe inzichten in de gaten te houden. Maar ook vanuit andere activiteiten willen we zoveel mogelijk signalen uit ons netwerk opvangen, om die vervolgens te duiden en te vertalen naar concrete activiteiten die aansluiten bij de praktijk van onze partners. Om dit proces in goede banen te leiden werken we sinds kort met trendanalyses aan de basis van een trendrapport dat vanaf nu twee maal per jaar zal verschijnen. ‘We willen niet alleen abstracte inzichten verzamelen, maar deze ook daadwerkelijk omzetten in producten en activiteiten waarmee onze partners aan de slag kunnen,’ zegt Pim Stevens, procesmanager binnen het Basisteam.
Hoe het werkt
De trendanalyse begint met het opstellen van een zogeheten bulklist: een format waarin we relevante signalen kunnen verzamelen. Deze trends komen van verschillende bronnen: van partners zoals provincies en gemeenten, van marktpartijen en kennisinstellingen. Ook bestaande trendanalyses, zoals de landelijke Smart Mobility Monitor, gaan mee in de lijst, zodat we geen dubbel werk doen. Verder roepen we al onze partners vanuit het Breed Expert Team en de coördinatoren van de activiteitenbundels op om waar mogelijk bij te dragen aan deze bulklist. Pim: ‘Alles waarvan je denkt dat het relevant is, geef het door. Dat mag variëren van grote maatschappelijke trends tot heel gerichte toepassingen. Denk aan het gebruik van drones voor medicijntransport waar vanuit ziekenhuizen steeds meer vraag naar is. Alles wat binnenkomt leggen we vast, zodat we geen waardevolle ontwikkeling missen.’
‘We willen niet alleen abstracte inzichten verzamelen, maar deze ook daadwerkelijk omzetten in producten en activiteiten waarmee onze partners aan de slag kunnen.’
Een paar keer per jaar worden alle gesignaleerde trends ‘gefilterd’ door het Basisteam. Dat team beoordeelt en analyseert de trends zorgvuldig op relevantie voor de doelstellingen van het programma, de mate waarin ze potentie hebben om uitgewerkt te worden tot concrete diensten of producten en hun toepasbaarheid bij partners in het veld. Pim legt uit dat dit gebeurt op basis van gezamenlijke inschatting en ervaring: ‘Die beoordeling voeren we samen uit. Trends die weinig potentie hebben vallen af. Trends die hoog scoren, gaan door naar de volgende ronde.’
Meest kansrijke selectie
Vervolgens buigt MENS zich over die meest kansrijke selectie. Deze samenstelling van praktijkexperts uit het netwerk beoordeelt de trends opnieuw, maar dan met het oog op uitvoerbaarheid en urgentie vanuit hun dagelijkse praktijk. Volgens Pim is hun rol hierin cruciaal: ‘Van MENS verwachten we dat zij onderbouwen waarom een trend écht relevant is. Ze komen uit de praktijk, dus hun oordeel is van grote waarde.’ Op basis van de input van MENS stelt het Basisteam een voorstel op voor activiteiten om de daaropvolgende periode uit te voeren. Dit voorstel wordt voorgelegd aan de Stuurgroep.
‘Van MENS verwachten we dat zij onderbouwen waarom een trend écht relevant is. Ze komen uit de praktijk, dus hun oordeel is van grote waarde.’
De Stuurgroep stelt capaciteit en middelen beschikbaar om ermee aan de slag te gaan. ‘Zij maken het als het ware mogelijk dat het ook gebeurt,’ zegt Pim. ‘Zodat het niet bij signaleren blijft, maar dat de trends ook doorvertaald worden naar actie op de werkvloer.’
Wat het oplevert
De trendanalyse en het bijbehorende trendrapport vormen samen de inhoudelijke voedingsbodem voor nieuwe initiatieven binnen het programma van MRA-netwerk DIM. Ze zorgen ervoor dat nieuw te ontwikkelen activiteiten in de toekomst gericht en onderbouwd worden ingezet, op thema’s en vraagstukken waar de meeste impact is te verwachten. Ze maken het bovendien mogelijk dat partners actief kunnen meedenken en sturen, en dat kennis uit het netwerk gebundeld én gedeeld wordt.
Pim benadrukt dat het rapport geen doel op zich is. ‘Het is een middel om gezamenlijk richting te bepalen, van signaleren naar doen. De analyse is dan ook niet alleen een thermometer van wat er op een bepaald moment binnen de sector speelt, maar vooral een kompas voor de koers die MRA-netwerk DIM de komende jaren wil uitzetten.’
Oproep
Heb je een trend gesignaleerd, of een bepaalde behoefte aan een nieuwe vorm van mobiliteit? Geef het aan ons door en wij zorgen dat die meegaat in de analyse: mra-netwerkdim@vervoerregio.nl.